Jakościowy plan treningowy

Plany treningowe

Wyżej, mocniej, dalej! To hasło, które od wieków przyświeca sportowcom. Oczywiście wszystkim zależy na tym, aby to oni byli jak najwyżej, jak najmocniejsi oraz jak najdalej. Tak, aby nikt inny nie był lepszy, gdyż to zmusza do dalszych starań i rewanżów.

Cóż powiedzieć – hasło jest szczytne, ale źle rozumiane. Presja odnoszenia sukcesu jest tak duża, że ludzie decydują się na mordercze treningi często nie podpierając się żadnymi planami treningowymi. Rzucają się na bieganie maratonów, mordercze treningi siłowe oraz wytrzymałościowe. Byle tylko w krótkim czasie osiągnąć wymarzone szczyty. Czy takie działanie ma jednak sens?

Najnowsze badania pokazują, że przy opracowywaniu planów treningowych liczy się obecnie nie ilość lecz jakość. Dzisiejsi rekordziści wcale nie trenują więcej niż ich poprzednicy. Liczy się jakość (czy to treningu szybkościowego, czy też treningu siłowego) oraz kompleksowość opracowanego planu treningowego. Nie łudźmy się: ciało ludzkie ma ograniczoną wytrzymałość na obciążenia stąd poprawianie kolejnych rekordów nie wiąże się z coraz większym treningiem lecz z coraz lepszą jego jakością.

Trening ma być zatem kompleksowy. Ma uwzględniać indywidualne predyspozycje, wskazywać na proces rozwoju działań treningowych, sugerować właściwą dietę oraz suplementację. Ważny jest też czas odpoczynku, przerw pomiędzy ćwiczeniami oraz treningami. Zasady te należy brać pod uwagę i przy odchudzaniu i przy uprawianiu sportu. Zamiast zatem biegać z plecakiem pełnym kamieni warto zastanowić się, które ćwiczenia są mniej obciążające, a przy tym skuteczne i efektywne.